AERZTE Steiermark | April 2018
9 ÆRZTE Steiermark || 03|2018 eine Empfehlung für „Atem übungen“ wollte, verordnete Glasziou 3x täglich Didgeri- doo-Spiel (wir sind in Austra- lien, in der Steiermark wäre es wahrscheinlich Posaune oder Jagdhorn gewesen). 85 Prozent landen im Müll Mit der Didgeridoo-Anek- dote hatte Glasziou auch die Lacher als Keynote-Speaker bei der 19. Jahrestagung des MARTIN NOVAK Sein Referat über nicht-medi- kamentöse Therapien beginnt Paul Glasziou, Allgemein- mediziner und australischer Professor für Evidenzbasierte Medizin mit britischem Mi- grationshintergrund, gerne mit einer Anekdote. Einem Langzeitraucher mit ob- struktiver Erkrankung der Atemwege, der Medikamente ablehnt und stattdessen COVER Deutschen Netzwerkes für Evidenzbasierte Medizin, die im März an der Med uni Graz stattfand, auf seiner Seite. Die kleine Geschichte zur Einleitung des Vortrags „Nicht-medikamentöse The- rapien und verschwendete Forschungsarbeit“ hat einen ernsten Hintergrund: Es gibt eine Reihe von Studien, die den positiven Einfluss des Blasinstrumenten-Spiels bei chronischen Atemwegser- krankungen belegen, unter anderem vom Leiter der Am- bulanz für interstitielle und seltene Lungenerkrankungen der Thoraxklinik des Univer- sitätsklinikums Heidelberg, Prof. Michael Kreuter. Dass hochrangige Forscher valide Arbeiten zur Wirkung nicht-medikamentöser Thera- pien veröffentlichen, ist aber eher die Ausnahme: „Viele wurden entwickelt und getes www.racgp.org.au/handi First published: April 2016 Reprinted with permission from The Royal Australian College of General Practitioners. Intervention Aerobic exercise (eg walking, cycling) during and/or after cancer therapy. Indication Cancer-related fatigue is a complex and common experience, affecting 70–100% of the cancer patient population. Fatigue associated with cancer (specifically solid tumours) and its treatment. Cancer-related fatigue can have a profound physical, emotional, mental and social effect. It may also negatively affect a patient’s chance of remission or even cure, as it can reduce the desire to continue with treatment such as chemotherapy. Exercise during (and after) cancer treatment has been shown to safely reduce fatigue, increase physical fitness and enhance the health-related quality of life. Aerobic exercise significantly reduces fatigue; however, the role of resistance training and alternative forms of exercise are less clear. Precautions The beneficial effects of aerobic exercise on cancer–related fatigue are not as clear for fatigue related to haematological cancers. Availability Supervision by an exercise physiologist or physiotherapist may be particularly beneficial for people who are new to exercise or who have become deconditioned (see Consumer resources.) Description Exercise regimens used in trials consisted of five sessions per week and included both supervised and unsupervised (home) exercise sessions. Supervised sessions with a physiotherapist were conducted twice each week for 12 weeks. In these sessions, patients completed: • six resistance exercises targeting large muscle groups (with two sets of 10 repetitions for each exercise) • two types of endurance interval exercises, aiming to improve cardiorespiratory fitness. In the first four weeks, patients cycled two lots of eight minutes, with alternating workloads. Home sessions involved physical activity at moderate intensity for at least 30 minutes, three times per week. The combination of supervised exercise, twice a week, and home-based exercises, three times a week, meets the recommendations of the evidence-based physical activity guidelines for cancer survivors. However, any exercise schedule that produces equivalent activity may be effective. For example, 30 minutes of walking five days per week. Exercise: Cancer fatigue Strukturiert und praxisbezogen: „HANDI“ listet an die 80 nicht- medikamentöse Therapien auf und beschreibt die wissenschaftliche Evidenz. Fotos: Martin Wiesner, Fotolia, Glasziou
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